Pagina afdrukken

BEDRIJFSNIEUWS

Nieuwe CEO Emotron streeft naar verdubbeling van de omzet

Philip Schwarz is per 1 mei 2009 aangesteld als President & CEO van de Emotron-groep. Hij zal de plaats innemen van Jan-Eric Bergström, die deze functie heeft bekleed sinds 2001. Philip Schwarz heeft een gedegen achtergrond binnen verkoop en marketing en heeft diverse managementfuncties bekleed in bedrijven die nauw verwant zijn aan de aandachtsgebieden van Emotron.

[28 april 2009]

"Dit is een natuurlijke stap in de verdere ontwikkeling van Emotron" zegt Hans Johansson, voorzitter van de Raad van Bestuur. “Philip Schwarz is de aangewezen persoon om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. De verandering in leiderschap werd in gang gezet toen Polaris Private Equity het bedrijf medio 2007 overnam, en het verheugt ons dat we tevens kunnen aankondigen dat Jan-Eric Bergström zich zal blijven inzetten voor het bedrijf als lid van de Raad van Bestuur."

Afbeelding links: Philip Schwarz is de nieuwe President & CEO van de Emotron-groep. "Ons doel is om in de komende jaren een omzet van 100 miljoen euro te behalen, door middel van organische groei en strategische overnames. We zien enorme marktkansen voor onze energiebesparende oplossingen en ook voor nieuwe OEM- en brandingcontracten."

Doel: omzet van 100 miljoen euro

Sinds 2001 heeft Emotron de omzet ruimschoots verdubbeld, in totaal en per werknemer. Een gemiddelde jaarlijkse groei van 15% en een stabiele ontwikkeling van de opbrengsten vormen een gezonde basis voor verdere groei. Philip Schwarz zal verder gaan op de ingeslagen weg.

"Ons doel is om in de komende jaren een omzet van 100 miljoen euro te behalen, door middel van organische groei en strategische overnames", aldus Philip Schwarz. "De tijdelijke neergang van de economie zal ten einde komen en de onderliggende vraag naar onze producten en diensten zal sterk blijven. We zien enorme marktkansen voor onze energiebesparende oplossingen en ook voor nieuwe OEM- en brandingcontracten. Daarnaast zal onze befaamde klantenservice boven aan onze agenda blijven staan."


 
Afbeelding: Na acht jaar bij Emotron staat Jan-Eric Bergström (links) zijn functie als President & CEO af aan Philip Schwarz. "De tijd is rijp voor een wijziging in het management en het is met het volste vertrouwen dat ik het stokje doorgeef aan Philip. Ik zal me als lid van het Bestuur blijven inzetten voor Emotron en zal het managementteam vanuit mijn nieuwe functie onverkort blijven steunen."

Sterke positie op het gebied van energierendement

In 2007-2008 lanceerde het bedrijf een nieuw modulair productplatform dat zal dienen als basis voor verdere marktontwikkeling.

"Ons succes zal voortvloeien uit ons vermogen om waarde op te bouwen rond dit platform", zegt Philip Schwarz. "We zullen onze projectmogelijkheden blijven ontwikkelen om nog completere oplossingen en toepassingsgerichte, functionele pakketten aan te bieden binnen onze aandachtsgebieden.”

Emotron heeft een sterke positie opgebouwd ten aanzien van energierendement. Het bedrijf heeft de Motor Challenge Award 2008 toegekend gekregen voor zijn inspanningen ter verbetering van de energiezuinigheid van door elektromotoren aangedreven systemen.

"De energiecrisis wordt niet simpelweg veroorzaakt door een tekort aan energie. De bijkomende inefficiëntie is een veel belangrijker aspect, en dit is waar Emotron het verschil kan maken.”

Toonaangevende technologie goed voor branding- en OEM-contracten

Emotron heeft maatwerkoplossingen ontwikkeld voor toonaangevende OEM's op het gebied van bijvoorbeeld pompen, ventilatoren, compressoren, kranen en brekers. De Emotron-technologie heeft ook de aandacht getrokken van andere firma’s uit de branche, wat resulteert in brandingcontracten.

"We zien dit als een erkenning van onze competenties", zegt Philip Schwarz. "We hebben de middelen om in de frontlijn van technische ontwikkelingen te blijven en op wereldwijde schaal ondersteuning te bieden. Ons vermogen om snel te reageren en onze producten, software en hardware aan te passen, zal ons helpen om nieuwe internationale klanten te winnen."

Philip Schwarz:

  • Trad in januari 2009 aan bij Emotron als Executive Vice President Sales & Marketing
  • Heeft diverse managementfuncties bekleed binnen verkoop en marketing bij de pompenfabrikant ABS Group en de ABB-divisie voor netwerkbesturing
  • MSc in Bedrijfsadministratie, Universiteit van Lund, Zweden
  • 36 jaar, getrouwd, drie kinderen met de leeftijd van 1, 6 en 8
  • Fervent skiër en voormalig rugbyspeler op U21-eliteniveau