Pagina afdrukken

BEDRIJFSNIEUWS

Frisse lucht in de langste spoortunnel ter wereld

Wanneer de Gotthard-spoortunnel door de Zwitserse Alpen in 2017 klaar is, zal het de langste spoortunnel ter wereld zijn. Tijdens de bouw zorgen Emotron frequentieregelaars ervoor dat de ventilatoren en pompen voor de ventilatie en koeling, efficiënt werken.

[14 april 2011]

Verhoogde capaciteit en minder impact op het milieu

Zwitserland is een belangrijk doorvoerland voor goederentransport tussen Noord- en Zuidoost-Europa. Het doorvoerverkeer neemt steeds verder toe, met naar schatting 3.000 zware voertuigen die dagelijks door de Zwitserse Alpen reizen. Zowel de beperkte capaciteit als milieuaspecten hebben tot AlpTransit geleid, een federaal project dat een verbinding voor zwaar vrachtvervoer en hogesnelheidstreinen moet creëren. Het doel is zoveel mogelijk ton van de weg naar het spoor over te hevelen.

Gotthard tunnel

Foto: © AlpTransit Gotthard Ltd.

De langste spoortunnel ter wereld

Het Saint-Gotthardmassief is een van de belangrijkste doorgangen. Hier wordt een spoortunnel van 600 meter gebouwd onder de smalle kronkelende tunnel uit 1881. Met in totaal 152 km aan tunnels, doorgangen en schachten zal het de langste spoortunnel ter wereld worden. Via twee aparte spoorbuizen met een lengte van 57 km, op een hoogte van maximaal 550 meter boven zeeniveau, zullen er tot 300 treinen per dag door kunnen rijden, waaronder goederentreinen met een gewicht tot 4.000 ton en passagierstreinen met snelheden tot 250 km/u.

Emotron drive system Gotthard tunnel

Efficiënte ventilatie en koeling tijdens het boren

Op 23 maart 2011 maakte de boorkop met een diameter van 9,5 meter zijn laatste doorbraak, na diverse jaren boren en 28 miljoen ton uitgegraven rots. Tijdens deze werkzaamheden zorgden diverse frequentieregelaars van Emotron voor de besturing van ventilatoren en pompen voor ventilatie en koeling op de bouwplaats. Dankzij hun robuuste metalen behuizingen met IP54-certificaat zijn ze zeer geschikt voor de zware omstandigheden, en dankzij de speciale functies werken ze efficiënt en betrouwbaar.

Nieuwe orders voor de verdere bouw

Nieuwe orders betekenen dat de frequentieregelaars van Emotron hun werk onder de Zwitserse Alpen zullen voortzetten. De tunnel wordt naar verwachting in 2017 geopend en momenteel wordt er gewerkt aan de tunnelbekleding, infrastructuursystemen en spoorweginstallaties. De leverancier van de ventilatieapparatuur, Korfmann Lufttechnik GmbH, zal de regeneratieve aandrijvingen van Emotron met Active Front End-technologie gebruiken om de aandrijfmotoren van 560 kW aan te sturen. Emotron zal ook frequentieregelaars leveren aan Wärmeaustauschtechnik GmbH, voor hun koelinstallaties. Voor de pompbesturing zullen regeneratieve aandrijvingen met vloeistofkoeling voor maximaal 250 kW worden gebruikt.