Pagina afdrukken

VERHALEN UIT DE PRAKTIJK

Schone, stille en energiezuinige verlading

De nieuwe MultiDocker E-Power-havenkraan biedt aanzienlijke energiebesparingen en een lagere belasting van het milieu, terwijl de prestaties gehandhaafd blijven. Dit werd bereikt door de dieselmotor te vervangen door een elektromotor die wordt bestuurd door frequentieregelaars van Emotron.

[10 juni 2011]

Efficiënte verlading

Het Zweedse bedrijf MultiDocker Cargo Handling AB ontwerpt en produceert havenkranen op basis van standaard Caterpillar-componenten. Het bedrijf is voortgekomen uit een scheepvaartbedrijf dat oplossingen ging ontwikkelen om de capaciteit en flexibiliteit bij het verladen op hun schepen en in havens te verbeteren. Tegenwoordig is de MultiDocker berekend op het werken met bulkschepen met maximaal 9.000 ton draagvermogen. Hij is leverbaar met een maximaal bereik van bijna 25 meter en een portaalvormig onderstel met een doorrijhoogte tot 5,2 meter zodat vrachtwagens en treinwagons eronderdoor kunnen. De kraan kan worden uitgerust met hulpmiddelen voor het verladen van uiteenlopende goederen, zoals hout, schroot, grind en staal.

MultiDocker havenkraan

E-Power-concept met elektrische aandrijving

Het nieuwe E-Power-concept is een verdere ontwikkeling van de MultiDocker, waarbij de conventionele dieselmotor is vervangen door een elektromotor. Dit werd grotendeels ingegeven door de vraag naar milieuvriendelijkere oplossingen. De bedrijfskosten en milieueffecten zijn aanzienlijk verlaagd, zonder concessies te doen aan de prestaties of het gebruiksgemak.

"Het gebruik van een elektrisch aandrijfsysteem is tamelijk uniek voor dit type havenkraan en de reacties zijn zeer positief", aldus Per Söderpalm, Technical Manager bij MultiDocker Cargo Handling. "Het Zweedse energieagentschap heeft fondsen voor het project beschikbaar gesteld, vanwege de positieve invloed op het milieu door een lagere emissie van kooldioxide en een lager olieverbruik."

Dankzij een aanzienlijk hogere efficiëntie is een energiebesparing van € 40 per bedrijfsuur gerealiseerd. Een elektromotor biedt een rendement van 80-90 procent, terwijl dit voor een dieselmotor ongeveer 40% is. Daarnaast heeft een elektromotor minder onderhoud nodig, waardoor ook de kosten voor reserveonderdelen en stilstandtijd worden verlaagd. Dankzij deze besparingen worden de hogere investeringskosten gewoonlijk in twee jaar terugverdiend.

Schoon, stil en energiezuinig

Het vervangen van de dieselmotor elimineert tevens de emissie van geluid, rook en verontreinigende stoffen, met positieve gevolgen voor zowel het milieu als de werkomstandigheden. Ons unieke voordeel is dat er geen wijzigingen zijn aangebracht in de gebruikersinterface of de regelaars. Voor de kraanmachinist is er geen verschil tussen het bedienen van de havenkraan met een dieselmotor of met een elektromotor.

Een frequentieregelaar van Emotron bestuurt een motor van 315 kW die de hydraulische pomp aandrijft om te hijsen, te zwenken en te grijpen. De frequentieregelaar zorgt voor een optimale snelheid op basis van de belasting en biedt een eenvoudige en nauwkeurige besturing door het motortoerental te regelen. De robuuste constructie is bestand tegen trillingen en kan worden geopend om te worden geïnstalleerd in de schakelkast op de havenkraan. Vloeistofkoeling betekent dat er geen luchtopeningen of ventilatoren nodig zijn. Dit helpt de apparatuur te beschermen en beperkt de geluidsniveaus. De technologie kan ook worden gebruikt om de elektronica voor te verwarmen zodat deze niet meer gevoelig is voor lage temperaturen. Prints met coating maken dat de frequentieregelaar bestand is tegen de vochtige en zoute omstandigheden aan zee.

MultiDocker electric cabinet

Samenwerking leidde tot een succesvolle ontwikkeling

Bij het ontwikkelen van het E-Power-concept riep MultiDocker Cargo Handling de hulp in van zijn aloude partner Svenska Lyft, een Zweedse specialist op het gebied van hijstechnologie, die behalve complete kraanoplossingen ook diensten en retrofitprojecten aanbiedt. In dit geval werd Svenska Lyft ingehuurd om het elektrische aandrijfsysteem, inclusief de motor en frequentieregelaar, te ontwerpen, te installeren en in bedrijf te stellen. Emotron verleende assistentie bij het berekenen en dimensioneren van het systeem.