Pagina afdrukken

Reference Case

Meer controle voor Tata Steel dankzij frequentieregelaars van CG Drives & Automations

Tata Steel is een van de meest geografisch diverse staalproducenten ter wereld, met activiteiten in 26 landen en kantoren in meer dan 35 landen. Bij het IJmuiden Technology Centre (IJTC) dat op de locatie van Tata Steel in IJmuiden staat, zijn ze bezig met onderzoek naar processen en producten, en naar toepassingen voor de auto- en verpakkingsindustrie.

[26 januari 2015]



Verbetering noodzakelijk
Bij Tata Steel IJmuiden was het hoog tijd om een oude lier over te schakelen van DC naar AC om er volledige redundantie uit te halen. Bovendien moesten de cycli worden verkort en moest de controle worden verbeterd.

Welke leverancier? CG Drives & Automation
Tata Steel gaf uiteindelijk de voorkeur aan CG Drives & Automation. Ze hebben voor ons gekozen omdat wij volgens hen over de noodzakelijke uitgebreide ervaring en de beste technische expertise beschikken. En daarnaast had Tata Steel het idee dat wij bereid waren om, zoals zij het zeiden, net dat stapje extra voor hen te doen. 

Voor

Na

Trafo 6 kV/525 V/630 kVA

DC-aandrijving 525 V/Imax = 1.250 A

Motor 420 kW/500 V/780 tpm

Maximaal toerental 5 m/s

2 Emotron-kasten met vloeistofgekoelde aandrijvingen van 690 V / 750 A, remchopper en redundantie met secundair distributieraster

2 x motor: 450 kW / 690 V / 600 tpm

Transformatoren van giethars in 6 kV / 690 V, 630 kVA, 12-puls aparte koeleenheid

Flinke uitdagingen
Er waren veel uitdagingen bij dit project, zoals een defecte IGBT en een explosie in de transformator van 6 kV.

Tata Steel was bang om de noodzakelijke veranderingen door te voeren vanwege de eventuele schade die daaruit zou kunnen voortvloeien. Er was ook achterstallig onderhoud aan het brandblussysteem met lier, dus dat maakte het werk ook lastig.

 

Hoger toerental en betere controle
Tata Steel kan het brandblussysteem met lier dankzij twee vloeistofgekoelde kasten nu met volledige redundantie gebruiken.

Ze hebben tijdens het acceleratie- en het deceleratieproces betere controle over het wagentje dat op de lier is gemonteerd. Daarnaast is de cyclustijd verkort door hogere toerentallen en betere controle. Deze oplossing wordt sinds begin 2012 gebruikt. Tata Steel heeft ter aanvulling ook een respons- en onderhoudscontract bij ons afgesloten.

IN HET KORT

Klant
Tata Steel IJmuiden, IJmuiden (Nederland)

Doel

  • Defecte IGBT* (insulated gate bipolar transistor)
  • Explosie in transformator van 6 kV
  • Zorgen om gevolgschade
  • Achterstallig onderhoud van brandblussysteem met lier

Oplossing

-          2 Emotron-kasten met vloeistofgekoelde aandrijvingen van 690 V/ 750 A

-          Remchopper

-          Redundantie met secundair distributieraster

-          2 x motor: 450 kW / 690 V / 600 tpm

-          Transformatoren van giethars in 6 kV / 690 V, 630 kVA, 12-puls aparte                  koeleenheid

Voordelen

  • Hogere toerentallen
  • Meer controle

* Potential defects inside an insulated gate bipolar transistor (IGBT) module can be seen as precursors of being about to wear out, and are important for health monitoring of the IGBT module which is used to enhance reliability