Pagina afdrukken

Nieuwe Emotron FlowDrive bespaart op energie en onderhoud

CG Drives & Automation presenteert met trots de nieuwe Emotron FlowDrive – een volledig zelflerende eenheid die specifiek is ontwikkeld voor de sector voor afvalwaterbeheer en geschikt voor gebruik met de meeste pompen die bij deze toepassingen worden gebruikt. Het hart van de nieuwe regelaar is de automatische reservoirniveauregeling, die aanzienlijke energiebesparingen biedt, het onderhoud minimaliseert en procescontrole in real time mogelijk maakt.

[24 november 2015]

De FlowDrive pakt een van de grootste uitdagingen in de sector aan: verlaging van het energieverbruik. Na installatie werkt de regelaar in de leermodus om de meest doeltreffende bedrijfsparameters voor het algoritme voor maximumrendement te bepalen. De pomp draait met verschillende frequenties, waarbij de verpompte volumes worden gemeten, die de pomp vervolgens gebruikt om de meest energie-efficiënte pompfrequentie te bepalen. Op basis daarvan kalibreert hij de gerelateerde functies. Daarna werkt de reservoirniveauregeling volgens de gedefinieerde waarden, waarbij er automatisch wordt geprobeerd om het optimale motortoerental te handhaven en het energieverbruik te verlagen.

Onderhoud wordt geminimaliseerd door ingebouwde reinigingsfuncties, zoals detectie van verstoppingen in pompen en reiniging van pompput en leidingen. Deze functies werden voorheen door de PLC geregeld, maar nu doet de regelaar dat zelf. FlowDrive gebruikt zelfs in de meest voorkomende toepassingen geen PLC's, waardoor systemen eenvoudiger en rendabeler kunnen worden gemaakt.

Een eenvoudige installatie en gebruiksgemak zijn belangrijke aspecten van het ontwerp van de nieuwe regelaar. Tijdens de inbedrijfsstelling wordt de gebruiker gevraagd om relevante bedrijfsparameters in te voeren. Wanneer de regelaar in bedrijf is genomen, zijn er continu uitgebreide gegevens over de prestaties beschikbaar, toegankelijk via lokale bedieningspanelen of externe telemetriesystemen.

De eerste producten in de nieuwe Flowdrive-serie zijn leverbaar als IP20- en IP54-versies, voor installaties met 1-2 pompen, elk met een nominaal vermogen van 0,75 tot 160 kW.