De Emotron Slim-LC Active Front End-aandrijving lost de uitdaging van inbouw achteraf aan boord van een pijpenlegger op

Toen CG Drives & Automation gevraagd werd een vervangende aandrijving voor een intrekbare thruster te leveren, was de grootste uitdaging het strakke schema en de strikte ruimte-eis.

De energiebesparende Emotron Slim vloeistofgekoelde AFE-aandrijving stuurt nu de Azimuth propulsiethruster aan met minimale warmteverliezen en meer redundantie dankzij een gloednieuwe vloeistofgekoelde modulaire aandrijfconstructie.

Een nieuw AFE-ontwerp maken

Toen de RFQ voor een vervangende aandrijving voor de intrekbare thruster van een DP3 constructie-, pijpenleg-accomodatieschip binnenkwam, ging het Emotron-team meteen naar de droogdokken in Kaapstad, Zuid-Afrika.

Gegevens over kastafmetingen, kabeldoorvoer en koelsysteem werden verkregen om een nieuwe oplossing te construeren. Omdat de details over de besturingseisen niet gedocumenteerd waren, moesten die gegevens rechtstreeks bij het bedienend personeel worden ingewonnen.

Een aparte PLC installeren

De eisen dicteerden dat er een aparte PLC geïnstalleerd moest worden. De nieuwe PLC communiceert nu met de AFE-aandrijving via Modbus TCP en signalen zoals IGBT-temperatuur, -motortemperatuur enz. worden doorgegeven aan het besturingssysteem van het schip.

Vloeistofkoeling om zowel de afmetingen als het warmteverlies te beperken

De ter plaatse beschikbare breedte was max. 4300 mm en een aangepast 480 V Slim Liquid Cooled Active Front End ontwerp werd voorgesteld. Het redundante koelsysteem zorgt nu voor een grotere betrouwbaarheid en beperkt het warmteverlies naar lucht tot een minimum.

Modulair systeem voor verdere redundantie

Redundantie wordt verder verbeterd door het modulaire PEBB (Power Electronic Building Block) systeem. De modules zijn zelfcontrolerend en onderling verwisselbaar. Het is gemakkelijk om een reservemodule gereed te houden in geval van nood.

Inbedrijfstelling en proefvaarten in 12 weken

Engineering, inkoop en fabricage werden gedaan door CG Drives & Automation in Duitsland, en de vermogenselektronische bouwstenen werden vervaardigd bij CG Drives & Automation in Zweden.

De inbedrijfstelling en de proefnemingen op zee werden met succes voltooid en het hele systeem werd in slechts 12 weken overgedragen.