De retrofit van deze portaalkraan bij betonklinker producent MBI Beton BV hield onder andere de vervanging van besturingselementen en aandrijfmotoren in. Emotron bood een complete oplossing, die minder onderhoud nodig had dankzij minimale wielslijtage.
Een kraan die over een ver uit elkaar liggende rails rijdt, beweegt vaak niet helemaal parallel aan de rails. Als de transportlast ongelijkmatig is verdeeld over beide zijden van de kraan zullen de motoren net op iets andere snelheden werken en de kraan naar de zijkant trekken. De afstand tussen de twee rails kan door temperatuurvariaties variëren over de transportafstand.
Door deze factoren komen de wielflenzen in aanraking met de rails. Een snerpend geluid verraadt duidelijk de ernstige slijtage die wordt opgelopen doordat de wielen al snel tegen de rail aanlopen. Dit mechanische probleem werd voor de MBI-kraan opgelost met de elektronische flensregeling van de Emotron VFX frequentieregelaar.
De snelheid van de kraanwielen is nu volledig gesynchroniseerd, waardoor de kraan parallel voortbeweegt. De onderhoudskosten en geluidsniveaus dalen en de levensduur van de wielen neemt aanzienlijk toe. De wielen moeten ongeveer elke vijf jaar worden vervangen, in vergelijking tot zo vaak als elke drie maanden door ongesynchroniseerde bewegingen en met ten minste één dag stilstand per keer.
De elektronische flensregeling voorkomt contact tussen de wielflenzen en de rails door de kraan te leiden op een praktisch constante afstand van de rails aan beide zijden. Dit wordt gedaan met de afstandsregelaar (middengeleider) die de perfecte bewegingslijn berekent op basis van de ontvangen waarden.
Met de door te voeren correctie (hoekgeleider) wordt de offset van de kraan veranderd om de verschillen in afstand te compenseren. De software voor deze regeling is opgenomen in het Power Panel (PP41)- besturingssysteem en is inbegrepen in het kraanpakket van Emotron.
De efficiëntie van het systeem hangt grotendeels af van de nauwkeurigheid van de signalen van de vier ultrasone afstandssensoren. De sensoren moeten zowel mechanisch als elektrisch met uiterste zorg worden gemonteerd. Er dient speciale aandacht aan de afscherming van de signaalkabel te worden besteed.
De gemeten waarden van de sensoren worden op de PP41-display weergegeven als een figuur en in een grafiek. De regelaars kunnen, indien nodig, worden uitgeschakeld en de aandrijvingen kunnen handmatig worden bediend vanaf de master controller. De parameters voor de regelaar zijn eenvoudig te configureren met het instellingenmenu van de PP41 zonder gebruik van een PLC.
De Emotron VFX frequentieregelaar waarborgt ook een directe en zachte start en snelle acceleratie zonder schokkerige bewegingen, zelfs met zeer zware belastingen. Dit vergroot de veiligheid en minimaliseert mechanische slijtage.
Een bijbehorende snelle directe koppelregeling, voormagnetisatie van de motor en nauwkeurige besturing van de remmen waarborgen dat de motor voldoende vermogen heeft om het benodigde startkoppel te leveren, precies op het moment dat de mechanische rem wordt vrijgegeven. Een HCB-aanloop (Half Controlled Bridge) van de tussenkringspanning zorgt voor een geregelde opstart en detecteert fasefouten en asymmetrische belastingen. De kans op componenten met storingen, bijv. een fout in het laadcircuit, wordt geminimaliseerd. Dit zou anders het resultaat kunnen zijn van het regelmatige schakelen van de AC-voeding met een externe schakelaar, wat vaak het geval is bij kranen. De afwezigheid van ingebouwde weerstanden of schakelaars bespaart zowel ruimte als onderhoud.
De Emotron VFX frequentieregelaar waarborgt ook een directe en zachte start en snelle acceleratie zonder schokkerige bewegingen, zelfs met zeer zware belastingen.
De directe koppelregeling van de Emotron VFX waarborgt een betrouwbare en efficiënte bediening van de kraan zonder onderbrekingen door abrupte veranderingen in de belasting of onjuist ingestelde parameters, zoals de opstarttijden. De directe koppelregeling reageert uiterst snel op veranderingen in de belasting en reguleert onmiddellijk het koppel in verhouding tot de snelheid om het proces te beschermen. De reactietijd is uiterst kort, doordat het actuele en benodigde koppel 40.000 maal per seconde worden vergeleken.
Een interne snelheidsregeling verhoogt de efficiëntie. Deze reageert meteen op veranderingen in de belasting die voor afwijkingen in het motortoerental zorgen en past het toerental snel aan de ingestelde referentiewaarde aan. De regeling werkt zonder externe feedback en een auto tune-functie vermindert de insteltijd.
Feiten
Hijscapaciteit
14 ton
Hijssnelheid
60 m/min
Bewegingssnelheid
120 m/min
Lengte kraanrail
40 m
Spanwijdte kraanrail
120 m/min
Spanwijdte kraan
55 m incl. 15 m projectie
Een remchopper verzekert snel en soepel remmen, zelfs bij zware belastingen. Hij werkt samen met de directe koppelregeling van de Emotron VFX en houdt het vereiste koppel om schokken te voorkomen. De snelheid wordt traploos naar nul teruggebracht, en de kraan kan veilig worden gestopt, voordat de mechanische rem wordt geactiveerd.
Er wordt waardevolle tijd bespaard en de veiligheid wordt vergroot dankzij een eindpositiebesturing die de kraan automatisch stopt vlak voordat deze de eindposities bereikt. De bestuurder kan de kraan sneller laten rijden, omdat hij weet dat de kraan soepel stopt zonder schokkerige bewegingen.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws.
Copyright ©
Emotron